keskiviikko 5. maaliskuuta 2014

Ulkonäköpaineita - kommentteja ulkomuodosta


Vaikuttaako ulkonäkö tai -muoto asiantuntemukseen tai palvelun tarjoajan tuotteeseen? Voiko palvelutyössä olla pyöreä tai peräti lihava? Menettääkö vaikka asiantuntija asiantuntemuksensa, jos hänellä on ylimääräistä ympärillään?

Nämä kysymykset nousivat mieleen, kun vanhoja papereita plaratessa eteen osui yksi asiakkaan palaute:
"... Viestintään ja esiintymiseen vaikuttaa se miltä näyttää. Kiinnitin huomiota sellaiseen, että X:n kannattaisi miettiä pukeutumistaan. Paksuilla reisillä ei kannata käyttää capreja."

Tuosta palautteesta on aikaa n. 10 vuotta. Painoin 65 kiloa. Painoindeksi oli 22,5.

Sanomattakin selvää, että paha mielihän tuosta tuli. Itketti ja kiukutti yhtä aikaa. Itsetunto ei muutenkaan ollut sitä parasta A-luokkaa ja tuosta kommentista se ei ainakaan kohentunut.

Vaikka sanotaan, että asiakas on aina oikeassa, niin saako asiakas arvostella jotain sellaista millä ei loppujen lopuksi ole mitään merkitystä ostettavaan palveluun? Voisinko minä vaikka sanoa kampaajalle, että "Kuule Mirkku, mun on pakko sulkea silmäni, kun mä näen koko ajan ton peilin kautta sun farkkujen vyötärönauhan päälle tursuavat läskit". Tai kosmetologille: "Voinko mä saada kuulosuojaimet, kun mä kuulen sun reisien hinkkaavan toisiaan vasten, kun sä haet jotain. Ei kai ne housut vaan syty tuleen?"

Miten mä loppujen lopuksi toimin tuossa mun tapauksessani? Sisuunnuin. Laitoin ne ihan samat caprit päälle seuraavaankin tapaamiseen. Halusin näyttää, että paskat välitin siitä saadusta "paksu reisi" -palautteesta. Vaikka välitinhän mä oikeasti. Valitettavasti.


Ne surullisen kuuluisat caprit. Kokoa 38 ja mahtuvat
tällä hetkellä päälle ihan nippanappa
(mutta ei niissä pysty hengittää).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti